Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/httpd/html/www.kuninkuusravit.fi/www/textpattern/lib/txplib_db.php on line 14
Kuninkuusravit: Hyviä Kuninkuusraveja

Päiviä Kuninkuusravien alkuun:

Lue tästä liikennejärjestelyistä! | Iltajuhla

Hyviä Kuninkuusraveja

» Kirjoitettu: 16.07.2010 » Kari Tiainen

Hyvät Kuninkuusravit niin toiminnallisesti kuin taloudellisestikin syntyvät kovan työnteon lisäksi hölmöilyjä ja monimutkaisuuksia välttäen. Kun järjestävä organisaatio saa järjestämisoikeuden, alkaa lähipiirissä spekulaatiot mm. iltajuhlan esiintyjistä ja järjestämispaikasta.

Mielipide on monella myös tapahtuman graafisesta ilmeestä eli siis logosta, oheistuotevalikoimasta sekä siitä, mihin mainoseurot olisi syytä kohdistaa. Tärkeitä asioita kaikki, mutta itse tapahtuman onnistumisen kannalta ne eivät ole ratkaisevia.

Kuninkuusravitapahtuma tulee paikkakunnalle harvoin, yleensä n. 15-17 vuoden välein. Paikallisille ravinaisille ja hevosmiehille on silloin kunnia-asia, että järjestelyt onnistuvat. Myös tapahtuman rakentamiseen ollaan valmiita satsaamaan talkootunteja. Hyvä niin. "Herrat" saavat sitten miettiä, että taloudellinenkin tulos on positiivinen.

Kun järjestämisoikeus on paikkakunnalle saatu, olisi heti aloitettava hyvien avainhenkilöiden miettiminen ja "rekrytointi" avainpaikoille. Olisi löydyttävä hyvät johtajat niin liikenne-, rakennus-, turvallisuus-, markkinointi-, ohjelma-, tiedotus- kuin esim. ravintolatoimintojen vetäjiksi.

Mielellään tietysti työtä pelkäämätön alan ammattilainen, riittävän varakas ja lähipiiristä (lue: ei ota tehtävästään palkkaa), joka on valmis käyttämään osan kesälomastaan Kuninkuusravihommiin. Vielä kun päällikkö ymmärtää luvuista sen verran, että osaa tehdä oman sektorinsa budjetin, johon myös sitoutuu, homma on hyvällä mallilla.

Taloudellisesti on tärkeää myös saada hyvissä ajoin julkinen sektori eli kaupunki ja maakuntaliitto sitoutumaan tapahtumaan. Isojen organisaatioiden budjettiin Kuninkuusravien vaatimat investointi- ja markkinointituet on helpompi ympätä muutaman vuoden aikana.

Ei niin tärkeää ja kiireellistä ole laittaa Kuninkuusravimainosta läheisen maalaisraviradan mainosaitaan tai maakunnan raviohjastajien kypärään. Kuninkuusravien noin 100.000 euron markkinointibudjetin ehtii kyllä käyttää viimeisten kuukausien aikana, jolloin osumatarkkuuskin voi olla parempi. Pääkilpailujen osanottajien muistopalkinnot voidaan hankkia muutamia viikkoja ennen tapahtumaa.

Myöhemmin ehtii kyllä miettiä, mitä vipissä syödään ja käytetäänkö porsliini- vai kertakäyttöastioita. Myös voittajakehän kukkien väri ja määrä voidaan päättää vasta juhannuksen tietämillä.

Näyttäisi siltä, että Oulun Kuninkuusravien järjestäjät ovat välttäneet hölmöilyjä ja tapahtuma kirjataan niiden onnistuneiden Kuninkuusravien listaan. Oikein mukavaa Kuninkuusraviviikonloppua!

Kari Tiainen,
osallistunut v. 2003 ja 2009 Kuninkuusravien järjestelyihin näköalapaikoilta





Kuvagalleria

Paina kuvaa nähdäksesi sen suuremmassa koossa.